Terapi cara kerja dan perkembangan terbaru


Sudah lama saya tidak menulis mengenai perkembangan Idris. Terlalu banyak ingin saya kongsikan, tetapi masa sering kali membataskan. Minggu lalu, saya membawa Idris menghadiri sesi terapi cara kerja di Hospital Putrajaya. Kali ini memandangkan moodnya baik, Kak Wan meletakkan dia didalam 'robot' ini dahulu.

'si robot' sedang termenung panjang bila 'didera' begini

Makin lama, makin senget

Bila saya intai, ini rupanya

Moody!

Mengantuk!

Nak suntik si abang jadi ceria, saya panggilkan 'dayang' kesayangannya. Pantang si adik tak ada didepan mata, tak henti-henti mulut si abang memanggil 'obiya, obiya, obiya'.

Si Sophia yang teringin nak jadi robot macam abangnya

Sophia on the mark, get set...

Go!

Memang saya sering membawa Sophia ke semua terapi Idris. Saya mahu dia melihat sendiri bahawa abangnya berbeza darinya. Saya mahu tanamkan dalam diri Sophia, bahawa abangnya tidak sepertinya. Tapi, saya terpaksa melayan karenahnya yang semua ingin tahu dan mencuba itu. Lihat saja pada keletah ini, aksi orang boring menemani abangnya.


Selepas Idris diturunkan dari 'robot'nya, barulah sesi dengan Wan bermula sepenuhnya. Kali ini, Wan sengaja memasang muzik Beethoven untuk Idris. Tatkala telinganya mendengar alunan muzik sahaja, dia sesungguhnya tersangatlah 'lara' dan saya sengaja membiarkan dia untuk seketika, biar Idris cari mood dia dulu.

Tengah 'lara' dalam keseronokan Beethoven

Dan, buat pertama kalinya dalam tempoh masa hampir 2 tahun saya membawa Idris ke sini, hari ini barulah buat pertama kalinya dia memegang bola itu. Beberapa kali saya ulangi, give Mama the blue ball, dan tangan kecil itu 3 kali menghulurkannya kepada saya :)

Al-hamdulillah!

Dan ini, apabila Idris rupanya 'boleh' bermain throw and catch ball rupanya. Saya sangat terkagum kerana posisi Idris duduk begitu tegak dan stabil.

Al-hamdulillah! Hanya itu yang saya ucapkan. Idris, lebih banyak kemajuan yer sayang :)

Comments

eima said…
alhamdulillah ..
semakin hari semakin byk perubahan ...
Misya Idris said…
alhamdulillah!!
go lope! go lope!
kak put ; kesabaran membuahkan hasil yang sgt menguntungkan :) tahniah idris!!
Min MH said…
Syukur alhamdulillah...
Step by step...

Popular Posts